Geen hardware zonder software

Waarom is UX voor machinebouwers zo belangrijk? En wat is dit überhaupt? Lees in dit interview met Anke Horstman van TechGirl Nederland hoe design thinking het verschil maakt.

Je bent productontwerper. Hoe ga je ter werk en wat doe je eigenlijk precies?

Franziska: “Ik ben industrieel ontwerper van origine, maar inmiddels pas ik het designproces op steeds meer gebieden toe om mijn klanten met innovatie en productontwikkeling verder te helpen.

Het gaat erom een probleem op te lossen voor een specifieke situatie en een specifieke gebruiker. Dit proces is breed inzetbaar.”

Dus je bent niet alleen met hardware bezig, maar ook met de softwarekant en alle aspecten van dien.

Franziska: “Een van mijn grootste klanten tot nu toe begon met een met een softwareproject. Repak wilde een HMI redesign voor machines die in de voedselindustrie ingezet worden. Deze machines worden van mensen via een touchscreen bediend.

Toen de oude interface verzonnen werd, was het heel vooruitstrevend. Maar inmiddels was het erg verouderd wat gebruiksgemak en uitstraling betreft.

Het gaat erom de gehele gebruikservaring van de mensen te optimaliseren. Je moet het een mens zo makkelijk mogelijk maken om een product te gebruiken, in dit geval een machine te gebruiken.

Dat doet de klant van mijn klant niet omdat ze zo grote mensen liefhebbers zijn. Maar omdat het geld en tijd bespaart. De machine loopt minder snel vast, je kan meer bereiken, je hebt minder geld nodig voor trainingen enzovoort dus je kan nog lager geschoold personeel neerzetten om de machine te bedienen.

Om dat voor elkaar te krijgen moet je slim ontwerpen zodat het vanzelfsprekend is hoe die machine bediend moet worden.”

Ik heb soms het gevoel dat snelheid of de ‘fancyness’ van bepaalde producten voor een bedrijf belangrijker zijn dan hoe je het aan de achterkant regelt of hoe je het gebruikt. Hoe zie jij dit?

Franziska: “Een goed product moet aan een heleboel eisen voldoen. Ik heb het altijd over de holy trinity, de heilige graal: allereerst moet het werken, oftewel ‘it needs to be feasible’. Als je een product hebt wat niet werkt kan je ook meteen stoppen.

Ten tweede: als je het bedrijfsmatig doet, moet het ook iets opleveren. Het mag dus niet te duur zijn en er moet ook een markt zijn van mensen die bereid zijn dit product te kopen. Anders is het alleen een hobby.

Het derde punt is de attractiviteit of de wenselijkheid van een product. Wil gebruikers dit ook graag (blijven) gebruiken? Daarbij gaat het niet om de eerste indruk alleen, maar ook het blijven gebruiken van een product.

Hoe frustrerend is het als je bijvoorbeeld bij je e-bike op de display de verschillende modi niet goed kan instellen. Of als je moet inloggen op een bepaalde app en het werkt gewoon niet alleen omdat een bepaald vinkje niet gezet is.

Consumer Experience of User Experience is ontzettend belangrijk. Zeker met de nieuwe generatie van jonge mensen. Die zijn opgegroeid met allemaal internet en apps op de smartphone. Die zijn gewend dat alles net zo verslavend goed werkt als TikTok en snap-chat.

Dat wordt ook steeds meer verwacht van andere dingen in je omgeving.

Stel dat een laaggeschoolde operator voor zo’n machine staat en zegt: ‘Wat moet ik hiermee? Ik kan niet eens scrollen’. Je wilt dat iedereen meteen ziet: ‘ah ja, dit moet ik doen, dan gebeurt dat’.”

Je hebt je naar mijn gevoel toch meer op de hardware voorheen gericht. Je bent nu ook meer in de software bezig. Is die overstap lastig?

Franziska: “Zo gek is het helemaal niet. Uit mijn tijd bij Nokia heb ik er een goed voorbeeld van. Ik heb toen bij een toekomstproject meegewerkt, een telefoon met twee schermen naast elkaar. Hoe geef je zoiets vorm?

We hebben toen heel nauw samengewerkt met het UI en UX-team. Afhankelijk van hoe die schermen naast elkaar zitten heeft zo’n groot invloed op hoe je een telefoon gebruikt. Schuiven ze bijvoorbeeld over elkaar heen of worden zij gevouwen en op welke manier?

We hadden een paar testscenario’s hoe je twee schermen gebruikt. Stel je wil een mailtje schrijven, op het ene scherm staat de mail en de andere typ je.

Maar het is een telefoon, dus je wordt gebeld. Wat gebeurt dan? Waar zie je die notificatie verschijnen ‘pak dit even op’? Hoe antwoord je? Hou je beide schermen aan je oor of schuif je alles eerst in elkaar?

De fysieke eigenschappen bepalen de interface, en andersom. Je kan het ene niet zonder het andere.

Geen hardware zonder software dus?

Franziska: “Precies. Het gaat erom de menselijke ervaring, het menselijke gebruik van je product zo optimaal mogelijk te maken.

 Als je wil dat mensen het blijven gebruiken, moet het voor de mensen prettig blijven.”

Luister de hele podcast hier:

Want to know what I can do for you?

Email or call me:

mail@sixfoot-four / 06 4112 7230

Benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen?

Mail of bel me:

mail@sixfoot-four / 06 4112 7230

Neugierig was ich für Sie erreichen kann?

Nehmen Sie Kontakt auf:

mail@sixfoot-four / 06 4112 7230